Klachtenregeling
Klacht indienen Youthbridge
Youthbridge heeft het leveren van professionele, kwalitatieve en betrouwbare zorg
hoog in het vaandel staan. Wanneer de zorgvrager ergens niet tevreden over is,
hoort Youthbridge het daarom graag.
Als u ontevreden bent over de begeleiding of over andere zaken, kunt u dit het beste
eerst bespreken met de begeleider/coach. Door uw ervaring te delen weten wij wat
we kunnen verbeteren.
Niet uitgekomen? of bespreekt u dit toch liever niet met uw coach/begeleider, dan
kunt u een klacht indienen door het online klachtenformulier van Youthbridge in te
vullen. Gezamenlijk gaan wij dan op zoek naar een passende oplossing om de
samenwerking te optimaliseren.
Als u een klacht indient bij Youthbridge, wordt deze onderzocht door de
klachtenfunctionaris. Deze neemt contact met u op om de klacht te bespreken. Ook
wordt de klacht besproken met de verantwoordelijke medewerker. De
klachtenfunctionaris kan u helpen met het vinden van de juiste weg voor het
oplossen van uw klacht.
Het kan ook voorkomen dat wij na het onderzoeken van de klacht geen oplossing
kunnen bieden omdat wij de klacht niet gegrond vinden. U kunt dan altijd naar de
externe klachtencommissie gaan als u het hier niet mee eens bent

Klacht indienen bij de klachtencommissie
Youthbridge is als zorgaanbieder verplicht cliënten de mogelijkheid te bieden een klacht in te dienen over de door zijn geleverde zorg. Youthbridge is hiervoor aangesloten bij Klachtenportaal Zorg onder lidnummer: 21568 Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over onze zorg? We gaan graag met u in gesprek en op zoek naar een oplossing.
Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.
Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.
Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt. Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op.
Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen.
Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.

Vertrouwenspersoon
Youthbridge heeft ook een onafhankelijke vertrouwenspersoon tot zijn beschikking
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft
met jeugdzorg of Veilig Thuis en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht voor informatie, advies of
ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een
vertrouwenspersoon. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een
klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente.
Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis.
Jeugdstem is een zelfstandige
stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Youth Bridge
Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:
- Geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
Ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
Geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
Draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;
Zo bereik je Jeugdstem
Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
KLACHTENFORMULIER
Vragen over onze klachtenregeling?
Neem contact op via: klachten@youthbridge4you.nl
Welke klachtenprocedures zijn er ook alweer?
Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Bestaat uit:
– Een klachtenprocedure en/of bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
– Toegang tot de Geschillencommissie KPZ, voor een bindende uitspraak over een behandelde klacht. U kunt de klacht als geschil voorleggen aan de geschillencommissie als u niet tevreden bent over de door ons geboden oplossing na het doorlopen van de klachtenprocedure.
Wkkgz zorg is alle zorg, denk aan Wlz en Pgb zorg. Uitgesloten zijn: Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet, onvrijwillige/gedwongen zorg (hier gelden Wzd en Wvggz) en WMO zorg bij zorgaanbieders die uitsluitend WMO zorg bieden.
Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
Bestaat uit:
-Een klachtencommissie die na hoor en wederhoor een uitspraak doet over de mate van de gegrondheid van een klacht.
De WMO procedure wordt alleen gevoerd als de zorgaanbieder uitsluitend Wmo zorg levert en de gemeente van mening is dat deze klachtenprocedure volstaat. Anders wordt de Wkkgz procedure gevolgd.
Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet
Bestaat uit:
– Rechtstreekse toegang tot de klachtencommissie Jeugdzorg voor een uitspraak over de gegrondheid van een klacht (of onderdelen daarvan) aangevuld met een advies aan de zorgaanbieder;
– Klachtenportaal Zorg biedt altijd bemiddeling aan voor klagers die verwachten dat de klacht op die wijze opgelost zou kunnen worden.
Wet Zorg en dwang
Bestaat uit:
– Een klachtencommissie die binnen 2 tot 4 weken een uitspraak doet over de maatregel waar de klacht over gaat.
De Wzd is van toepassing als er onvrijwillige zorg wordt geleverd aan mensen met een verstandelijke beperking, of een psychogeriatrische aandoening. De zorgorganisatie dient een Wzd beleid te voeren en daarin deze klachtenregeling als extra optie te hebben gekozen.